۱۳۹۴ فروردین ۲۳, یکشنبه

قیمه نثار (gheymeh nesar )


قیمه نثار(gheymeh nesar )

این بار طرز تهیه یک غذای سنتی و اصیل رو در نظر گرفتم. قیمه نثار یکی از غذاهای سنتی شهرستان قزوین است، که معمولا در مهمانی های بزرگ پای ثابت سفره غذا است و علاوه بر آن در ایام سوگواری به عنوان نذری آن را می پزند.در خود قزوین این غذا را با ادویه مخصوص قیمه نثار طبخ می کنند و با خلال پرتقال، بادام، پسته، زرشک و همچنین پلوی زعفرانی آن را سرو می کنند. با دستور پخت این غذای بی نظیر که یکی از غذاها و عکسهایی بود که برای مجله سیب سبز در نظر گرفته بودم و در شماره 128 به چاپ رسید ، با من همراه  باشید.


مواد لازم :

گوشت خورشتی 500 گرم
پیاز یک عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
آب سه لیوان
زردچوبه و ادویه خورشتی ( ادویه قیمه نثار) یک قاشق چای خوری
نمک و فلفل و دارچین به میزان لازم 
زعفران دم کشیده نصف پیمانه
گلاب دو قاشق غذاخوری
زرشک و خلال پسته و خلال بادام از هر کدام 5 قاشق غذاخوری
خلال پوست پرتقال شیرین شده 3 قاشق غذاخوری
کره و شکر از هر کدام 3 قاشق غذاخوری


از آنجا که اغلب این قیمه، لا به لای پلو سرو می شود، چهار پیمانه برنج را بشویید، بپزید و بگذارید دم بکشد.
می توانید اینجا طرز شیرین کردن خلال پرتقال را ببینید .


برای تهیه قیمه،  پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن داغ سرخ کنید تا رنگ آن طلایی شود. گوشت را به پیاز سرخ شده اضافه کرده و روی آن ادویه خورشتی، دارچین، زردچوبه و  فلفل بریزید و بعد تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.


 رب گوجه را هم به گوشت اضافه کرده و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود، در آخر هم آب را اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت بپزد. بعد از پخت گوشت، گلاب، نمک و نصف زعفران را اضافه کنید و بعد از 5 دقیقه، خورشت شما که آب کم و غلیظی دارد حاضر است.


در یک ماهیتابه یک قاشق کره بریزید و خلال بادام و پسته را به مدت یک دقیقه تفت دهید، در یک تابه دیگر زرشک ها را به همراه یک قاشق کره و یک قاشق شکر تفت دهید، خلال های  پرتقال هم با یک قاشق کره و شکر تفت دهید و کنار بگذارید. می توانید نصف مواد خلال و زرشک را به قیمه اضافه کنید و نصف دیگر را برای تزئین نگه دارید.

حالا پلو را در دیس بکشید و روی آن مقداری از مواد قیمه و خلال بریزید و بعد روی قیمه را با بقیه پلو بپوشانید، در انتها هم روی پلو را با کمی قیمه و خلال های بادام، پسته، پرتقال،زرشک و همچنین پلوی زعفرانی تزیین کنید.نوش جان ....pegah


۴ نظر:

  1. سلام پگاه خانم.چه جالب من رشتی هسنم و در بوشهر زندگی می کنم.از آشنایی شما خوشحالم.برامون طرز تهیه مجبوس و کتخ گوشت رو با ادویه هاش بذارین لطفا.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. منم همینطور عزیزم و حتما دستور کته گوشت و مجبوس را هم اضافه می کنم :)

      حذف
  2. من تا حالا دو بار قیمه نثار خوردم و خیلی خیلی دوست داشتم ، از پارسال که از تهران اومدم ، همششش میخوام درستش کنم و نمیشه ، این پستت رو خیلی دوست دارم ، پر از رنگ و قشنگیه ، برای همین خیلیییی هوس کردم درست کنم رفیییق ..... ، دستت درد نکنه و نوش جونتون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. رزی فقط می تونم بگم غذای معرکه ایه هر وقت رست کردی نوش جونت باشه <3

      حذف